“Ik start bij Pedeo op mijn 53 een nieuwe carrière”

Vijftigplussers ook kans op vast contract bij toeleverancier uit Oudenaarde

Pedeo NV uit Oudenaarde is een hogedrukgieterij van onderdelen in aluminium- en zinklegeringen. Deze giettechniek laat toe complexe onderdelen te maken in zeer korte tijd. Pedeo maakt onderdelen voor bedrijven uit sectoren als de luchtvaart, elektronica, verlichting, auto-industrie, interieur en de bouw. Dit doen ze vanuit Oudenaarde voor bedrijven in totaal 25 landen. Het bedrijf maakt momenteel een groei door en zoekt daarom regelmatig technische profielen. Die vinden ze niet enkel bij pas afgestudeerden, maar ook bij 50+-ers.

Van interim naar vast contract

“Een 50+-er komt ons bedrijf binnen op dezelfde manier als een pas afgestudeerde”, zegt Karla Delbeke, HR manager bij Pedeo NV. “We werken samen met een zestal uitzendkantoren. Na een proefperiode volgt er een contract van bepaalde duur en dat wordt erna omgezet naar een contract van onbepaalde duur. Zo namen we het afgelopen jaar drie vijftigplussers aan en die hebben ondertussen alle drie al een contract van bepaalde duur. Een vijftigplusser heeft immers best wel wat troeven: ze hebben meer inzicht in de werking van een bedrijf en het productieproces, plus ze hebben vaak meer ervaring in technische handelingen. We nemen de relevante werkervaring ook over in de anciënniteit dus een startende 50+er verdient bij ons soms meer dan een pas afgestudeerde”, weet Karla.

“Ik mag terug initiatief nemen”

Jan Depraetere is 53 jaar en nu een half jaar aan de slag bij Pedeo: “Ik kreeg van één interimkantoor zelfs jobs doorgestuurd als parkeerwachter of hulp bij een begrafenisondernemer en dat terwijl ik een technisch hoger onderwijsdiploma heb. Maar gelukkig zijn er ook andere kantoren waar ze eerst luisterden naar wat ik kon en hadden ze oor naar mijn 30 jaar ervaring”, zegt Jan. “Ze stelden me Pedeo NV voor, een onbekend bedrijf voor mij, maar ik ging op gesprek en het voelde meteen aan als een ‘match’. Ik kwam terecht in een team waar ik goed opgevangen werd, waar men tijd vrijmaakt om vragen te beantwoorden en al snel mocht ik zelf initiatieven nemen om bijvoorbeeld aan de hand van preventiemaatregelen de productie te optimaliseren. Ook volg ik nu op kosten van het bedrijf een opleiding preventieadviseur”.

Geen verschil in verloning man of vrouw

“We werken voor de verloning van onze arbeiders volgens een functieclassificatie. Iemand die hetzelfde werk doet, verdient dus evenveel, ongeacht of dat nu een man of een vrouw is. We hebben momenteel een vacature voor een operator in de hogedrukgieterij, een voor operator nabewerking en een voor insteller aan de CNC-machine. Die staan ook open voor zowel mannen als vrouwen, jongeren, maar zeker ook 50+-ers”, aldus Karla Delbeke.